Burned out

by in Blog2 March 12, 2020

Wanneer je lichaam en je hersenen niet genoeg van de juiste voedingsstoffen binnen krijgen en niet genoeg rust nemen of niet genoeg bewegen, begint je lijf uit de balans te raken. Als ons brein een tekort heeft aan vitaminen, mineralen, koolhydraten, vetten en eiwitten ontstaan langzaam lichamelijke klachten.

Burn-out is zowel een emotionele en lichamelijke als geestelijke vermoeidheidsklacht.

Op dit moment is burn-out een groot probleem in de Nederlandse of Westerse maatschappij geworden. Er zijn steeds meer mensen met klachten. En eenmaal een burn-out dan verdwijnen deze klachten ook niet van de ene op de andere dag.

Maar herken ik de symptomen of de omstandigheden waarin een burn-out kan ontstaan?

Burn-out wordt veroorzaakt wanneer we:

  • niet naar ons lichaam luisteren.
  • doorgaan met werken terwijl onze hersenen geen juiste voedingsstoffen binnen krijgen.
  • niet genoeg rust nemen (slapen, ontspannen)
  • steeds meer verwerkte en bewerkte producten en voedingsstoffen tot ons nemen.
  • te weinig juiste voedingstoffen binnen krijgen zoals vitaminen, mineralen, goede vetten, langzame koolhydraten, en eiwitten.
  • Niet genoeg bewegen.

 

Kort om: een ongezonde leefstijl en te hard werken, zonder genoeg rust te nemen kan lijden tot (chronische) stress en op langere termijn tot een burn-out.

 

Ons lichaam is prima zelf in staat om stress of het gevoel van stress op te lossen of te elimineren. Hiervoor heeft het lichaam rust nodig. Dat hoeft niet lang te zijn. Het is wel belangrijk om na een lange dag even tot ‘stil staan’ te komen en even niks te doen. Tien minuten is genoeg.

 

Hoe voorkom je dat je burned-out raakt?

 

  • Blijf dicht bij jezelf. Probeer jouw grenzen op het werk en privé te bepalen en met anderen te bespreken en daar goede afspraken over te maken.
  • Kies altijd voor een gezonde leefstijl; eet gezond, beweeg voldoende, en drink genoeg water.
  • Creëer voldoende rustmomenten. Na een lange dag of tussendoor en evalueer en monitor hoe je je dag hebt doorgebracht en ingericht.
  • Probeer te niksen.
  • Vraag om hulp.

Herken jij jezelf in de symptomen, niks je eigenlijk nooit, voel je de stress in je lichaam. Ga in gesprek met de mensen in je omgeving en met jezelf. Maar wees altijd welkom bij mij. Voor advies, een plan, beweging, wandelen, voor jezelf!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

    × hoe kan ik u helpen?